Reseskildring – USA 2013, del 1

>> DEL 2 >>

USA, road trip 6/7 – 4/8, 1287 svenska mil …

rutt2013

I år hade vi valt att beta av de norra centrala delarna av USA samt att vara i Yellowstone ytterligare en gång, nu på sommaren. Vi har ju tidigare varit där på sensommaren samt våren.

Eftersom ett av målen med denna resa var att besöka svensk-trakterna i bl.a. Minnesota föll valet av detta års utgångspunkt på Chicago i Illinois, vindarnas stad.

bild-1

”Vår” 2014 Jeep Grand Chrokee …

Vi hämtade ut hyrbilen direkt på flygplatsen, en ny 2014 års Jeep Grand Cherokee med precis all utrustning man kunde önska sig. Den hade allt från backkamera till kylfläkt i baken, precis allt!! Undrar hur man skall överleva utan allt detta lulllull här hemma sedan …???

Första riktiga dagen på semestern innebar en förflyttning österut mot Cuyahoga Valley Nationalpark i närheten av Akron, Ohio. Vi har varit i Akron tidigare men det var innan vi startat jakten på de amerikanska nationalparkerna och därmed missat denna. På vägen fick vi bl.a. se Indianas jordbruksmark och små samhällen men mest var det majsfält, majsfält och åter … majsfält!

Cuyahoga Valley Nationalpark visade sig vara en park där man tar sig fram med cykel eller vandrar långa(!) sträckor. Parken är säkert fin men cykel var vi inte utrustade med, ej heller tiden att till fots utforska parken i dagar så till sist gav vi upp och såg det vi kunde från de rast- och parkeringsplatser vi hittade. Dessutom lite konstig park då den ligger liksom utspridd mitt i Akron. Efter detta fortsätter färden mot Detroit, Michigan, bilstädernas bilstad …

I Detroit har man idag stora problem med enorm arbetslöshet, mycket droger och kriminalitet, nergångna kvarter med allt vad det innebär men det märktes inte mycket då man kom till Dearborn som den stad i staden heter vilken mer eller mindre byggdes upp tack vare att Ford förlade sin första stora fabrik där. Ford Thunderbird och Mustang ”föddes” i denna fabriksanläggning …

20130709-DSC_0992

1964 1/2 Ford Mustang, byggd i Dearborn.

Vi valde att gå på fabriksturen trots att de har sommarstängt ett par veckor för omställning inför nästa årsmodell, vi besökte också museet som tillhör besöksanläggningen. Fabriken tillverkar idag Ford F150, världens mest sålda pickup, och museet som heter The Henry Ford var jättestort med allt från bilar, flygplan, skördetröskor, jättelika ångdrivna elgeneratorer, gigantiska ånglok, husgeråd … och allt som som använts för att bygga upp Amerika de senaste 120 åren. Massor att se!!!

Färden fortsatte sedan upp nordväst mot Cadillac, också det i Michigan, för att ”delta” i Vulcan Riders Association:s mc-rally men för vår del innebar det att träffa gänget på kvällen och vara med på middagen. Vi träffade också vår klubbkompis Lasse från Norrtälje som körde rallyt på en hyr-HD. Det var riktigt roligt och vi hade en jätterolig kväll, vi kände oss riktigt välkomna och de tyckte alla att det var trevligt att vi kom! Vi får se om vi kan få till en resa där vi kör ihop med dom nästa år då den stora träffen hålls i Pennsylvania …

20130711-DSC_1021

Lite hojsnack …

Efter att ha skilts från våra vänner i VRA och sovit gott på natten körde vi vidare norrut mot Mackinac Island, ett roligt och intressant ställe precis uppe vid Mackinac Bridge där undre och övre delen av Michigan möts. Här har tiden stått stilla sedan sent 1800-tal och man tillåter fortfarande inga bilar på ön utan antingen cyklar man eller så tar man sig fram med hjälp av häst och vagn.

20130711-DSC_1041

Mackinac Island, här är det hästar som gäller …

Det blev en heldag med mycket vandring, toppenväder och många nya intryck. Denna ö var klart värd ett besök även om båtturen ut till ön var lite väl … kostsam. Men som sagt, klart värt det med facit i hand!

Vi fortsätter sedan att mer eller mindre köra utmed den kanadensiska gränsen, tyvärr misslyckades vi med att komma ut till Isle Royal National Park då båtarna från Copper Harbor inte går så ofta, de går bara en gång per dag men vi tyckte att det kanske inte var så konstigt med tanke på att ön ligger ca 90 km från den hamnen. Däremot tänkte vi att det borde gå betydligt fler båtar från hamnen på andra sidan sjön som ligger mindre än 30 km från ön, den som heter Grand Portage. Så var det inte alls, en enda båt som går tidigt på morgon och då var vi inte där … så vi gav upp. Däremot hittade vi ett Grand Portage National Monument vilket var en gammal handelsstation man byggt upp efter gammal information, utgrävningar och annat.

20130713-DSC_1080

Handelsstationen i Grand Portage.

Det var riktigt fint gjort, de hus man byggt upp var själva kok-stugan, den stora hallen där man gjorde affärer samt ett båt-hus där man tillverkade kanoter enligt de gamla kanoter handelsmännen använde när de kom uppe från tradingposterna i Kanada.

Handelsvarorna var primärt skinn av alla de slag som skulle skickas till Europa och från Europa kom allt som pälsjägarna uppe i norr behövde … Väldigt intressant och de som jobbade som guider var duktiga på att berätta …

20130713-DSC_1093

… och när vi var färdiga där gav vi oss iväg mot Voyageur National Park så att vi kan köra in i den tidigt nästa morgon. Vi vill försöka komma dit så tidigt som möjligt för att se om vi kan få se några djur, det verkar som om det inte finns några alls i dessa trakter, det är nästan helt tomt på allt … och så brukar vi inte uppleva det men en av guiderna på handelsstationen från i förmiddags berättade att jägarna skjutit ut allt vilt så alla arter, även de som var vanliga, var i princip helt utrotade 1820-1850 så det kanske är anledningen, var det inte skinnen man ville åt så var det djur man kunde äta som sköts …

Under långa stunder på vägarna känner vi oss väldigt ensamma, det är långt mellan byarna och inte mycket trafik på tidvis rätt dåliga vägar. När vi träffar på de små byarna så är det mycket(!) finskt, heter man inte Siirpa Huoneen så är det något liknande utom då man åker förbi Solbakken Resort eller Solglimt Bed and Breakfast. 😉 Vi hittar också Finland, Little Finland och flera Finland Heritage …

Dagen efter vaknade vi tidigt för att kunna ge oss iväg mot Voyageur National Park innan djuren hann att gömma sig för solen och vilken tur att vi gjorde det! Vi såg två rådjur … Antingen finns det inga djur i dessa trakter eller så har de tröttnat på trafiken och/eller oss mäniskor och håller sig långt borta … Vi körde till de tre olika delar av parken som är nåbara via bil och det enda vi kom fram till var båt- och kanotramper. Man måste ha båt för att se denna park, annars har man inte en chans att se något. Vi visste att det skulle bli svårt men inte så omöjligt så vi gav upp. Istället bestämde vi oss för en liten förändring i planeringen och begav oss iväg från de djupa skogarna … vilka vi helt ärligt är ganska trötta på …

… för att istället ta oss till Lindstrom, byn med Oskar och Christina som staty på en central plats mitt i byn.

bild-lindstrom

Oskar och Christina i Lindström, Minnesota.

Visst finns det med all säkerhet en stor mängd svenskättlingar i området, det vittnar om inget annat alla firmanamn om. Däremot kändes det som om man ”gjort” byn för att dra turister och sticka ut i största allmänhet så att även den vanlige amerikanen skall tycka att det hela känns lite exotiskt … Däremot träffade vi en gammal tant från den Kaliforniska danskbyn Solvang, hon var född och uppväxt där och hon hade mycket att berätta. Hon undrade om det var svenska vi pratade för hon kände igen några ord, hon hade precis kommit tillbaka från Danmark efter att ha varit där första gången med sin dotter och bl.a. sett var hennes far gått som bagarlärling i Köpenhamn … Tyvärr hade även Solvang fallit offer för turistifieringen och ny tyckte hon att byn var helt förstörd … och bagerier och andra verksamheter drivs tydligen inte längre av danskättlingar … även om man gärna ger sken av det, allt för turisterna …

>> DEL 2 >>