Reseskildring – England / Skottland 2014, del 1

>> Del 2 >>

Untitled-1

Resan är över, 670 mil genom Europa med målet att köra runt England och Skottland på 2-3 veckor. På vägen hem tog vi vägen genom Danmark för att hälsa på släkt i Augustenborg på ön Als, helt nere vid den tyska gränsen.

Dag 1

Första dagen ner till Ijmuiden var en ren transportsträcka men jag är väldigt glad att vi inte valde Rödby-Puttgarten, eller ännu värre att köra via broarna, för då hade vi fått köra hemskt tidigt på lördagen för att hinna innan färjan gick mot Newcastle. Nu var det bara 55 mil ungefär från Travemünde och med ett par stopp tar det lite tid, även om det på vissa kortare sträckor på Autobahn gick riktigt undan. Tyvärr var det inte mycket vunnet eftersom det var ett par stopp längs vägen ner, helt stopp på motorvägen alltså. Segast var det utanför Amsterdam när vi skulle genom motorvägsknutpunkterna mot Ijmuiden.

Färjan Trelleborg-Travemünde var helt ok, bortsett från ett helt obegripligt kaos i Travemünde hamn, men från Ijmuiden-Newcastle var det ingen höjdare, gammal båt som lastades med millimeterprecision och det rullade bra ute på havet. Klara var inte så jätteglad men det gick och vi kom fram hela och fina, både vi och bilen.

20140629_DSC_3227

Första dagen i England var egentligen mest en dag för att träna att köra vänstertrafik, ta sig genom deras galna rondeller med all väg- och filbeskrivning i vägbanan, trafikljus inne i rondellen, gärna kompletterat med trafikljus på väg in … och de älskar rondeller, det finns nästan inga korsningar utan allt är rondeller.

Trots all träning i rondeller första dagen så hann vi med att stanna vid slottsruinen Warkworth Castle, bara en liten stunds körning från Newcastle.

20140629_DSC_3232

Vi slog sedan upp tältet på en liten men otroligt välskött camping utanför byn Musselburgh, campingen hette Drummohr. Och ja, vi avverkade den engelska delen snabbt och var nu i Skottland.

Dag 2

I morse vaknade vi faktiskt riktigt utsövda, det är helt ok att tälta om vädret är ok! Vi hade lite regn igår men framåt eftermiddagen klarnade det upp och det blev riktigt fint väder. Det är inte jättevarmt men helt ok så länge det är torrt och soligt. Vi lämnade Musselburgh och startade mot Edinburgh och denna stad körde vi i princip bara igenom, tittade på den kända slottsruinen ”uppe i backen” och körde sedan ner till en liten by med gammal stadskärna som heter South Queensferry.

20140630_DSC_3244

Det var fint men vi fortsatte rätt snart vidare, fortfarande i strålande solsken, ner till en liten hamnby som heter Crail där det var riktigt fint, jättesött och oerhört pittoreskt.

20140630_DSC_3253

Nästa större stopp var den inte helt okända golfbanestaden St. Andrews där vi bl.a. tittade på den stora katedralruinen och drack té och åt scones strax utanför staden. Sedan var det slut på solskenet och det började med lite skurar här och var, vilket sedan övergick till hällregn ungefär när vi började söka efter camping … så vi letade istället upp ett rum i en gammal herrgårdsliknande byggnad men till vettiga pengar, jättemysigt och fint renoverat. Det kallas Altamount House Hotel och ligger i Blairgowrie. Se mer på www.altamounthouse.co.uk … och nu regnar det igen … 😉 …

Dag 3

Vi var inne i en telebutik idag också och skaffade ett engelskt abonnemang med datamöjligheter så det sitter i min telefon …  nu skall vi i alla fall ha datamöjlighet så att vi kan skicka mejl, även om det sker från ett tält i ödemarken …

Det tar tid att förflytta sig på de små vägarna i Skottland, det vill jag lova. Även om hastighetsgränsen är nästan 100 km/t på alla landsvägar så är det helt omöjligt eller i alla fall inte så skönt att ens försöka.

Det första vi gjorde efter att ha lämnat vårt hem, med påfåglar och allt, för natten var att i strålande sol ta oss vidare mot Inverness. Det första egentliga stoppet vi gjorde var Balmoral Castle, den kungliga familjens sommarresidens i Skottland.

20140701_DSC_3320

Ganska fint ute men man fick inte komma in alls för att se hur det såg ut innanför fasaden … men det är klart, det är deras personliga hem …

Fortsatte via vindlande fina små vägar med 20-30%iga lutningar, stannade man var det svårt att komma igång igen då hjulen bara ville spinna, genom det Skottska höglandet, små slott finns överallt, antingen renoverade och använda eller mer eller mindre i form av ruiner. Mycket speciellt!

Väl framme i Inverness fortsatte vi ned en bit till västsidan av Loch Ness men inget sjöodjur var synligt … och faktiskt var det mest vad vi kallar en turistfälla, men vädret var fortfarande fint så det gjorde inget.

20140701_DSC_3355

Efter att vi spanat efter Nessie lite, som de turister vi är, så körde vi upp till Bunchrew där vi hittade en hyffsad camping ute vid en sjö där vi tog en plats precis vid vattnet.

Dag 4

Vaknade i morse i tältet, inte en droppe regn på hela natten så det var kanon. Käkade frukost efter att tältet var nedplockat, hade handlat på Lidl igår kväll så det var inga problem. Fortsatte sedan norrut uppåt i högländerna, det är jättefint men inte alls som vi föreställt oss. Det är mycket mer slättmark än vad vi trodde …

20140702_DSC_3363

Stannade till på Glenmorangie Destillery där vi gick rundan och sedan stannade vi på Dunrobbin Castle, det var riktigt trevligt …

20140702_DSC_3512

Inte minst för att vi fick se en falkonerare i full action, om än att vi kom lite sent till showen.

20140702_DSC_3396

I natt bor vi på ett B&B precis utanför Wick som staden heter här uppe utmed kusten …

Dag 5

Nu är vi långt ute i ingenstans …

I morse lämnade vi vårt lilla puttenuttiga B&B utanför Wick uppe i nordöstra delen och gav oss av mot Gills Bay där vi tog den lokala katamaranen mot St. Margrets Hope på Orkney:s huvudö. Djäv… vad det gungade, det var ingen stor båt men jag har aldrig varit med om något liknande, Klara mådde inte så bra men alla andra verkade klara sig bra, vi for dock bra omkring …

20140703_DSC_3522

Framme på Orkney, som alltså inte är så stor ö, körde vi direkt vidare mot Highland Park Distillery.

20140703_DSC_3531

Från början var det helt omöjligt att få plats på de lite mer intressanta rundturerna där man också får testa de lite mer och bättre utgåvorna och en mer detaljerad rundvandring, detta var man minsann tvungen att förboka så det så … men plötsligt sa en tjej bakom disken att det kanske skulle gå att ordna och plötsligt var jag med … ? Alla andra som kom in efter oss fick ett blankt ”Nej!” …

20140703_DSC_3539

Turen och provsmakningen tog över två timmar, under tiden gick Klara runt där ute och fotograferade samt gick en lång runda i landskapet.

20140703_DSC_3565

Efter att vi var klara här, och hade handlat allt affären kunde avvara, så körde vi in i Kirkwall, huvudort på ön, för att äta men då det var efter lunch så var allt(!) stängt, konstiga seder de har här … men vi handlade i en Lidl och körde ut var vi såg parkbänkar där vi kunde fika.

20140703_DSC_3598

Sedan körde vi vidare mot staden/byn Stromness och då passerade vi Ring of Brodgar, en stensättning från lååångt tillbaka. Vi såg också en mindre stensättning kallade Standing Stones of Stennes …

Vi passerade också den kända Skara Brae, en utgrävning av en av de älsta byarna i världen om jag minns rätt … men vi betalade aldrig och gick inte in, vi är inte riktigt så intresserade om jag skall vara ärlig …

I natt sover vi på en camping allra ytterst på vägen som går genom Stromness ute på en udde kallad Point of Ness, vädret är lite varierande och precis regnade det lite men nu skiner solen igen. Tidigare idag har det varit mest molnigt men med lite inslag av sol men som sagt, nu fram åt kväll är det lite mer varierat. Vi får se … men den hårda och kalla vinden vi hade innan idag har helt mojnat.

Dag 6

Det började storma och hällregna precis då vi lagt oss, det regnade småspik hela natten, för att inte tala om morgonen och … ja, resten av dagen faktiskt. I alla fram till 4-tiden på eftermiddagen … men sedan klarnade det upp allt mer och just nu ligger vi åter i tältet men denna gång i Durness och vi är tillbaka på det skottska fastlandet igen, lite molnigt men solen lyser igenom och det är riktigt fint men lite svalt. Ja, det blir inte så långa avstånd för det är väldigt små vägar, ofta enfiliga med mötesplatser. Nu ser Skottland mer ut som vi förväntat oss med stora klippor, vågor som slår upp mot dom, bergigt och kargt med små stenhus lite överallt men sällan tätt …

Färjan hem, eller katamaranen, var ingen höjdare idag heller, det var än värre och många spydde så det stod härliga till … men Klara såg lite piggare ut som tur var! Jädrar vad det kan gunga!!!

Efter att vi kommit i land i Gills Bay så fortsatte vi västerut och som jag, det är jättesmå vägar som man förvisso får hålla nästan 100 km/t på men inte ens hälften är möjligt på många ställen. Dessutom går alla får fritt, de är många, och ibland också kor så dessa måste man också hålla ögonen på, inte bara alla galna engelsmän som verkligen försöker, och säkert också lyckas, hålla lagstadgad fart.

Nu är klockan snart 9 men vi skall strax sova, vi ligger nästan ute på en klippa så vi har för första gången använt stormlinorna till tältet för när de infödda tycker att vinden avtagit så blåser det ändå rätt bra … 😉

20140704_DSC_3628

Efter flera samtal till den engelska teleoperatörens support har de äntligen fått fart på vår mobila dataanslutning så nu har vi 10 GByte data att använda innan vi far hem.

Dag 7

I morse då vi lämnade Durness så var solen, om än blek, framme och visade sig bland slöjmolnen och det var riktigt skönt, helt vindstilla var det också. Tyvärr kom vinden tillbaka något och frukosten intogs stående med jackorna på … Vi körde sedan vidare mot Ullapool via så mycket småvägar vi kunde hitta, oftast enfiliga med mötesplatser och det fungerar bra även om man ibland får backa tillbaka en bit …

Nordvästra delen av Skottland är riktigt fint, mycket finare än den nordöstra delen som bara var grå … och grå … grått väder, gråa stenhus, gråa murar, gråa skiffertak, ja t.o.m. beläggningen på vägarna är grå.

20140705_DSC_3679

Här, i denna nordvästra del av Skottland, är det lite mer uppmålat med vita små söta stenhus, mycket mer bergig och karg terräng men ändå trevliga människor man möter. Vi var t.ex. inne på Elphin Tea House och fikade strax efter lunch, där hjälpte andra gäster till att ta ut mat till oss och alla var jättetrevliga, inget snack om att betala maten i förväg, nej … tänk om vi inte tyckte om den, inte skulle vi betala då och det visste man ju inte förrän efter att man ätit den … 😉 Det var i alla fall trevligt mitt ute bland berg och kullar, maten åts utomhus i skön sol så länge vinden höll sig borta. Strax efter lunch fick vi en ordentlig skur men annars har det varit sol hela dagen … Lite roligt, vi har ätit soppa på olika ställe nu och man får bara en liten skål men när man ätit den så känner man sig ändå mätt, det måste vara rent fett i den eller något annat …

I morgon skall vi ut och köra runt ön Skye, den lär vara väldigt fin med många vackra vyer. Just i natt sover vi i Balmacara på en camping just bakom Balmacara Hotel, det var jättefint väder då vi slog upp tältet men nu har det dragit in lite moln och en kort skur har kommit.

Vi hann också äta middag på en parkbänk vid sjön/viken innan vädret blev sämre, rökt makrill med potatissallad och bröd till det. Efter det en god kopp kaffe gick vi sedan tillbaka till tältet … Inte klokt vad man kan lyxa till det med hjälp av en liten Spar-butik …

Dag 8

Så har vi varit runt ön Skye i strålande sol mest hela dagen men det blir inte någon värme i vinden …

I natt regnade det helt hysteriskt, runt 5 i morse lät det som om någon körde en högtryckstvätt mot tältduken, trodde aldrig att den skulle tåla det men inte en droppe kom genom, peppar-peppar-ta-i-trä …

När vi kom ur tältet var det miljoner ”midgets” i luften, små kryp som sticker dig med fina svidande stick! Inte jätteont men tillräckligt för att irritera till max, och de fullständigt svärmade runt en. Jobbiga!

20140706_DSC_3699

Bron mot Isle of Skye var inte långt från vår tältplats så det gick fort att ta sig dit, stannade dock längs en sjö på vägen och åt medhavd frukost. Gott, och i strålande sol dessutom. Hela Skye är jättefint men byarna har blivit helt turistifierade med inflyttade konstnärer, krukmakare och annat som drar turister men det gör inte så mycket, naturen är verkligen storslagen.

20140706_DSC_3734

Faktiskt lite som berglandskapen i USA men mycket, mycket mer grönt. Massor med jättesöta små hus finns det också …

På Skye ligger dessutom Talisker Distillery vilket vi naturligtvis också passade på att besöka. Tyvärr var det lite av en besvikelse, man saluför sig som ett destelleri som skapar sin magi vid randen av det stormiga havet på Skye, ”all made by the sea” men det visade sig att där whiskyn verkligen skapas, dvs. vid lagringen, sker i Glasgow där man hyrt in sig i gemensamma lagringsmagasin tillsammans med många andra mindre nogräknade. För mig känns detta lite tråkigt, det förtar liksom lite av glädjen med en Talisker i glaset …

20140706_DSC_3706

Nu när ön ”tagit slut” sitter vi nere i den södra delen av Skye och väntar på en färja till Mallaig där vi troligen kommer att leta tältplats för natten. Packar man ned ett blött tält, vilket vi gjorde i morse, så måste man tälta nästa natt igen. Så är regeln, annars får man ett ”mugget” tält …

… och vi hittade en alldeles perfekt plats på Glen Nevis Camping, berget intill oss hade fullt med snö i klippskrevorna … Det är alltså inte varmt här!