Ännu mer tankar rörande D800:ns vara eller inte vara

(Bilder från Nikons presstjänst)

Jag har aldrig(!) varit med om att en ny kameramodell debatterats mer eller i hårdare ordalag på olika forum världen över. Mycket handlar om det är en efterträdare till Nikons D700, om man skall se det som ett helt nytt modellspår från Nikon eller … Ja, valen är många och jag hade själv sett fram mot en annan modell än den som nu släpptes, i alla fall avseende en del av specifikationerna.

Är den då en ersättare till D700:n? Nej, inte enligt mig i alla fall. Varför? Framför allt hävdar jag med en dåres envishet att ISO-prestandan inte lever upp till den som D700:n uppvisar, i alla fall inte om man jämför 100% zoomat mot 100% zoomat och med det förbehåll att jag endast tittat på de hög-ISO-bilder från D800:n som publicerats på nätet. -”Jamen, så kan man inte göra, du måste skala ner D800:s bilder till 12 Megapixlar, annars blir det ju inte rättvist … ju …”. Så låter det på många ställen i olika forum och bloggar men här håller jag inte med! Skall du dra nytta av de 36 Megapixlar D800:n kan producera kan du ju inte skala ner bilderna innan jämförelse. Då känns det meningslöst att lägga ut pengar på en D800:a, i alla fall enligt min mening, om du ändå måste skala ner bilden för att uppnå de ISO-prestanda man vill ha.

Nikon verkar nu ha siktat in sig på att skapa olika verktyg för proffs och gjort det svårare för oss amatörer att hitta en kamera i deras sortiment som passar för alla våra behov. Att Nikon nu pratar om D800:n som ett kamerahus i proffssegmentet talar också för detta, D700:n såldes ju som en instegskamera till fullformatsvärlden samt ett semiproffs-hus för avancerade entusiaster …

Med Nikons nuvarande utbud på den svenska marknaden tycker jag att man kan kategorisera modellerna i det övre segmentet enligt följande.

  • D4 – För press-, sport- och reportagefotografer på fältet, perfekt oavsett tillgång på befintligt ljus.
  • D800E – För renodlat studiobruk eller andra situationer där man kan kontrollera ljus och miljö för att på så sätt undvika moiré-effekter, man tar också ett aktivt beslut om att lagring av stora bildfiler är ok.
  • D800 – För landskaps- och arkitekturfotografen eller andra som jobbar i befintligt ljus och som inte kan kontrollera sin miljö men vill undvika moiré så långt det går. Man tar också ett aktivt beslut om att lagring av stora bildfiler är ok.
  • D3x – Efter att D800:n släpps tror jag denna modell ”dör” på marknaden. Som begagnad måste den bli väldigt svår att sälja …
  • D3s – Samma som D4:n fast för de som vill lägga något mindre pengar … 😉 … och som nöjer sig med den äldre modellens prestanda.
  • D700 – Så länge den nu finns på marknaden är det en bra instegs- och entusiastkamera i FX-världen, den ger extremt bra resultat i dålig belysning och den kan också fungera för sportfotografer och andra som vill kunna ta bilder med hög hastighet.
  • D300s – Entusiastkamera i DX-världen, bra på det mesta …

Ja, om detta kommer det säkert att debatteras under lång tid men detta är mina tankar än så länge.

Om jag kommer att köpa en D800? Ja, troligen men det är inte en självklarhet eller ens säkert, kanske om ett år eller så men då kommer jag nog att behålla min D700 och istället lägga D300:n på hyllan.